این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :



معیارهای انتخاب مکان کسب و کار


زمان تقریبی مطالعه 5دقیقه
 
 انتخاب مکان به نوع کسب و کار شما بستگی دارد. اگر در کسب و کار نظافت منازل و شرکتها باشید می‌توانید آن را با یک خط تلفن در منزلتان هم انجام دهید، اگر در کار توزیع محصولی باشید می‌توانید آن را با یک ماشین ون یا وانت هم به انجام برسانید. اما اگر در کسب و کارهای خاص در ارتباط با محصولی همچون مبلمان خانه باشید ناگزیر به داشتن مکانی متناسب با حجم محصول خاص و برای تماشای عموم هستید. از این رو در انتخاب مکان نوع کسب و کار شما نقش مهمی دارد.
 پیش از گشتن به دنبال یک مکان مناسب باید بدانید از مکان خود چه انتظاراتی دارید و چه کارکردهایی باید داشته باشد.
 معیارهای صفحات بعد کمک به انتخاب مکان مناسب می‌کند. می‌توان حتی آنها را به صورت یک چک لیست در نظر گرفت که از مقیاس 1 تا 10 از طرف شما نمره می‌گیرد.
 1) دسترسی به مشتریان هدف: مشتریان شما چه فاصله‌ای را برای رسیدن به محصول شما حاضرند طی کنند؟ چه دشواریهایی در مسیر رسیدن به شما دارند؟ آیا مشتریان هدف شما از نظر جغرافیایی گسترده هستند یا مجتمع؟ آیا شما می‌توانید محصولتان را خودتان به مشتری تحویل دهید یا ماهیت محصول با حضور مشتری در محل شما گره خورده است؟ 
 اگر محصول شما قابل تحویل است تا چه مسافتی برای سودآوری شما به صرفه است و چه مقیاس جغرافیایی را باید پوشش دهید؟ آیا فنآوریهای ارتباطی می‌توانند در دسترسی به مشتریان شما کمک کنند؟ 
 2) دسترسی به حمل و نقل: نوع کسب و کار شما چقدر وابستگی به حمل و نقل دارد؟ اگر در تولید یا توزیع هستید نیاز به مشخص کردن کانال حمل و نقل اصلی خود هستید. دور اندیشانه خواهد بود که حتی کانال حمل و نقل دیگری هم به عنوان جایگزین آماده داشته باشید. 
 3) ترکیب همسایگان: آیا کسب و کارهای جالبی در همسایگی مکان وجود دارد که سبب جلب و جذب مشتریان دیگر شود؟ (مثلأ مکان تفریحی برای جذب کودکان). گاهی وجود یک مرکز خرید بزرگ یا فروشگاه یا حتی مدرسه می‌تواند سبب شود انبوهی از افراد ناگزیر به توجه به شما دهند. 
 4) فاصله با رقبا (تو بورس بودن): چه میزان فاصله با رقبا برای شما ایده آل است؟ در بسیاری از کسب و کارها قرار داشتن در میان رقبا سبب ایجاد بورس بودن می‌کند و فضای مناسبی ایجاد می‌کند. مثلأ بورس کامپیوتر (بازار رضا). اما باید به چند مسئله دقت کرد: آیا رقبا فضای کافی برای رقابت می‌گذارند؟ آیا بازار را تسخیر کرده‌اند یا نوعی بازار رقابت کامل برقرار است؟ چقدر قدرت مانور برای شما باقی می‌ماند؟
 5) مسائل ایمنی: آیا محل برای خود شما امنیت کافی دارد؟ میزان جرم‌خیزی محل در جذب مشتریان هم اثر می‌گذارد. اگر کسب و کارتان نیاز به حضور مشتری دارد امنیت محل اهمیت دو چندان می‌یابد. هم برای امنیت تجهیزات شما و هم برای امنیت مشتریان. 
 6) دسترسی به کارگر ماهر: چه نوع کارگرانی نیازمند هستید؟ چه مسافتی باید بپیمایند؟ آیا دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی برای آنها میسر است؟ آیا در زمانهای خاصی از سال نیازمند کارمندان بیشتری هستید؟ آیا می‌توان در مواقع ضروری به مهارتهای لازم دسترسی سریع داشت؟ آیا نیازمند کارمندان ماهر هستید؟ چقدر به منابع آن دسترسی دارید؟ 
 7) دسترسی به موارد آموزش: در صورت نیاز به افراد فنی و ماهر چقدر امکان آموزش آنها وجود دارد؟ آیا مکانهای آموزشی و تحقیقاتی برای آموزش آنها وجود دارد؟ مراکز تحقیقاتی و آموزشی آن منطقه چقدر فرد ماهر تحویل می‌دهند؟
 8) محدودیتها و فرصتها: قوانین محلی چه تأثیراتی بر کسب و کار شما دارند؟ برای مثال محدودیتهای ساده‌ای مثل نصب تابلو، محدودیت ساعت کار (مثلأ در پاساژ)، دستمزدها، دسترسی به پارکینگ برای مشتریان که از طرف شهرداری یا شورای محل یا نهادهای دولتی وضع می‌شود می‌تواند فرصتها و محدودیتهایی برای کسب و کار شما ایجاد کنند؟
 9) خدمات: برای کسب و کار خود به چه خدمات جانبی نیازمندید و این خدمات در مکان مورد نظر چقدر در دسترس شما هستند؟ 
 خدمات مورد نیاز شما به چند دسته طبقه‌بندی می‌شوند: خدمات زیربنایی، خدمات مالی، خدمات اداری، خدمات جانبی مربوط به محصول، خدمات جانبی مربوط به فرایند، خدمات جانبی مربوط به مشتری، میزان اهمیت هر یک را برآورد کنید و موجود بودن هر یک از آنها را بسنجید.
 10) هزینه‌ها: هزینه‌های خاص محل مثل شارژ، نظافت، سرایدار، پلیس و امثال آنها به عنوان هزینه فرعی و هزینه هایی همچون اجاره، یا هزینه خرید به عنوان هزینه اصلی باید مورد توجه قرار گیرند. 
 به یاد داشته باشید که مکان اجاره‌ای ممکن است به دلایل مختلف قابل تمدید نباشد و رونقی که با زحمت به دست آورده اید از دستتان برود. 
 11) فضا: چه میزان فضا احتیاج دارد؟ در صورتی که هزینه لازم برای خرید محلی برای پیشرف آینده را ندارید و موقتأ محل کوچکتری را می‌گیرید، آیا برای گسترش فعالیتهای خود در آینده فضای کافی در اطراف وجود دارد؟ یا ناگزیر به اسباب کشی می‌شوید؟
 12) وضعیت صاحب ملک: اگر ملک به صورت اجاره است، مالک چه برنامه‌ای برای آن دارد؟ آیا ممکن است آن را به زودی واگذار کند و شما ناچار به انتقال شوید؟ 
 13) در معرض دید بودن و پاخور داشتن: آیا کسب و کار شما نیاز به در دید مشتری بودن دارد؟ اگر چنین است آیا محل مورد نظر شما در دید است؟ آیا می‌توانید برای بهتر شدن دید کاری کنید؟ آیا می‌توان با تابلو و نشانه‌ها مشتریان را متوجه ساخت یا خیر؟
 14) مرحله عمر منطقه: آیا مکان در یک منطقه تازه تأسیس است؟ یا در منطقه‌ای قدیمی و شناخته شده؟ می‌تواند مراحل زیر را برای انتخاب مکان نام برد: مرحله تازه تأسیسی، مرحله رشد، مرحله بلوغ و مرحله افول.
 منطقه ظرف چند سال آینده چه وضعیتی خواهد داشت؟ برنامه ریزی شهرداری برای آینده منطقه چیست؟ کیفیت زندگی و مردم ساکن آن چگونه است؟ 
 15) فرصتهای تأمین مالی: بانک، سرمایه‌گذار یا تأمین کننده مالی خاصی در محل وجود دارد؟ آیا در آن منطقه و محل از فعالیتهای کارآفرینانه حمایت می‌شود؟ توسعه اقتصادی خاصی وجود دارد که سبب بهبود وضعیت شما شود؟
 16) تصویر محله: آیا شهرت محله با تصویر مورد نیاز شما از کسب و کارتان سازگار است؟ چه تأثیری روی کسب و کار شما خواهد داشت؟ سایر ساکنان محل با تصویر مورد نیاز شما منطبق هستند؟ آیا کسب و کارهای مشابه شما وجود دارد؟  به دنبال مکانی باشدی که تصویر کسب و کار شما را نزد مشتریانتان بهبود بخشد.
 

 


این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :



   انتخاب مکان به نوع کسب و کار شما بستگی دارد. اگر در کسب و کار نظافت منازل و شرکتها باشید می‌توانید آن را با یک خط تلفن در منزلتان هم انجام دهید،