این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :



هورمون های زنانه و تغذیه


زمان تقریبی مطالعه 4دقیقه
اگر هورمون های بدن تنظیم نباشند می توانند به شدت بر کیفیت زندگی یک زن اثر بگذارند و سبب بیماری در آنها شوند، عواملی چون تغذیه، استرس، افسردگی، محل زندگی، درآمد مالی، ویژگی های ژنتیکی، عدم ورزش و تحرک کافی، اشتغال در برخی مشاغل، ابتلا به برخی بیماری ها و مصرف دارو همگی می تواند موجب برهم خوردن تنظیم هورمون های بدن زنان شود . هورمون ها نقش مهمی در فعل و انفعالات بدن و سلامتی و باروری آن ایفا می کنند و علاوه بر تغییرات جسمی در خلق و خوی زنان نیز موثر می باشند .  
 
ترشح هورمون ها سبب علائمی چون درد قبل از قاعدگی PMS، ناباروری یا باروری، رویش موهای زائد در بدن ،خوش اخلاقی یا بدخلقی، بی اشتهایی یا پراشتهایی، سرد مزاجی احساسی، چاقی یا لاغری، بروز آکنه ،ابتلا به سرطان، ریزش موی سر و نیز مشکلات دوران یائسگی می شود . 
 
از جمله مهم ترین زمان هایی که میزان هورمون های بدن زنان دستخوش تغییرات می شود دوران قاعدگی و بارداری است . تغییرات هورمونی در زنان متفاوت می باشد و در برخی شدید یا خفیف است . متابولیسم و فیزیولوژی هر زن خاص او و وابسته به پارامترهای ژنتیکی و رشته های DNA است، اما عوامل موثر دیگری نیز در این امر تعیین ‌کننده می باشد که یکی از آن موارد سبک زندگی و تغذیه است . 
 
رژیم غذایی مناسب برای زنان سرشار از میوه، سبزیجات و غلات کامل است . مصرف ویتامین B۶، خوردن مواد غذایی چون لوبیا، آجیل، حبوبات، غلات، منیزیم، پروتئین، غذاهای دریایی، سبزیجات و میوه ها می تواند به تنظیم هورمون های بدن کمک کند . 
 
پروتئین‌های مفید برای تنظیم هورمون‌های زنانه
برای تنظیم هورمون‌ ها گوشت بوقلمون، ماهی و محصولات سویا را بخورید . همه این پروتئین‌ها به حفظ بافت بدن کمک می‌کنند . 
 
امگا3
خوراکی های شامل امگا سه حاوی، تخم کتان، گردو و تخم مرغ نیزمی توانند در تنظیم هورمون های بدن موثر باشند و خانم ها از سنین نوجوانی باید این خوراکی ها را در رژیم غذایی روزانه خود قراردهند . 
 
سبزیجات مفید برای تنظیم هورمون‌های زنانه
سبزیجاتی از قبیل بروکلی، کلم و گل کلم استروژن زیادی بدن را از بین می‌برند و به این ترتیب با متعادل کردن میزان آن، ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهند . استروژن بالا سبب یائسگی زودرس و اضافه وزن و چاقی می‌شود . از این رو حفظ تعادل آن مهم است . 
 
انجیر
این میوه لذیذ و خوشمزه، به فرآیندهای هورمونی نظم می دهد و بی نظمی های موجود در رحم و سیکل ماهیانه را تنظیم می کند . به همین دلیل توصیه میشود که در دوران یائسگی این میوه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد . علاوه بر این، برگ های انجیر شامل میزان بالای هورمون های زنانه است، به طوری که مصرف جوشانده این برگ ها در بهبودی تخمدان های پلی کیستیک بسیار مؤثر است . 
 
دمنوش‌ها و گیاهان دارویی 
برخی از دمنوش ها و داروهای گیاهی نیز می توانند به عنوان درمان برای تنظیم هورمون های زنانه مورد استفاده قراربگیرند . 
رازیانه موجب ایجاد تعادل هورمونی، جلوگیری از بیماری‌های دستگاه تناسلی، پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم و دهانه رحم و درمان بیماری شایع سرد مزاجی جنسی در زنان می‌شود . 
گیاه مریم گلی، انجیر، گل همیشه بهار، گیاه ماکا و مخمر آبجو از دیگر موادی می باشند که برای تنظیم هورمون ها مناسب اند . 
 
خوراکی‌های ممنوعه برای تنظیم هورمون‌های زنانه
خودداری از مصرف خوراکی های شامل کربوهیدارت، انواع شیرینی و شکلات، فست فود ، سیب زمینی سرخ کرده، کلوچه و مواردی از این دست در نتظیم هورمون های بدن موثر است . 
 
درواقع مصرف شکر در هر نوع قهوه ای، سفید، شیره و هر نوع دیگری که از شکر باشد تعادل هورمون‌های زنانه را بر هم میزند . 
 
ادویه‌های تند نیز مصرف نکیند . اما ادویه‌های دیگر که تند نیستند هرکدام خواص زیادی دارند که توصیه می‌شود به میزان متعادل از آنها بخورید . 

این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :



اگر هورمون های بدن تنظیم نباشند می توانند به شدت بر کیفیت زندگی یک زن اثر بگذارند و سبب بیماری در آنها شوند، عواملی چون تغذیه، استرس، افسردگی، محل زندگی، درآمد مالی، ویژگی های ژن