این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :


مکمل ها و ویتامین ها در بارداری

مکمل ها و ویتامین ها در بارداری


زمان تقریبی مطالعه 3دقیقه
علاوه بر تغذیه مناسب در دوران بارداری نیاز است برای حفظ برخی شرایط و وضعیت های مادر ، و رساندن مواد مغذی به جنین مکلمها و ویتامین هایی به بدن مادر برسد 
در این مطلب این مکملها را با هم بررسی می کنیم : 
البته مصرف مکملها و ویتامین ها حتما زیر نظر پزشک و متخصص زنان باید صورت گیرد : 
 
مصرف مکملها : 
• آهن: در دوران بارداری نیاز به آهن تا دوبرابر پیش از بارداری افزایش می یابد و این نیاز به گونه ای می باشد که نیاز به مصرف مکمل آهن را ضروری می سازد . 
 
از هفته 16 همه زنان باردار باید روزانه یک عدد قرص “ سولفات فرو "(در صورت وجود علائم گوارشی میتوان از فروس فومارات استفاده کرد) مصرف کنند . در صورتی که خانم باردار دچار کم خونی باشد باید با دوز در مانی 4_5 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدنش برای او تجویز شود . 
 
• مکمل مولتی ویتامین مینرال یا ساده: از آغاز هفته 16 تا سه ماه بعد از زایمان باید روزانه یک کپسول مولتی ویتامین ساده یا مینرال مصرف کنند . 
 
• کلسیم: کلسیم مورد نیاز روزانه زنان باردار به دلایل گوناگون‌ از جمله استخوان سازی ، تشکیل جوانه های دندان در جنین و پیشگیری از املاح از استخوانهای مادر به ویژه در سه ماهه سوم بارداری و در زمان شیردهی افزایش می یابد . میزان کلسیم در زنان باردار و شیرده زیر 18 سال 1سی 0 میلی گرم درروز و در افراد بالای 18 سال ده 00 میلی گرم در روز است . 
 
• ویتامین A: در دوران بارداری و شیردهی به علت نیاز جنین و نوزاد به ویتامین A مقدار مصرف این ویتامین باید افزایش یابد . بارداریهای مکرر و عدم تغذیه مناسب موجب کاهش ذخیره این ویتامین در بدن مادر می شود . 
 
• تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین: با دقت به افزایش انرژی در دوران بارداری و شیردهی و نقش این سه ویتامین در متابولیسم کربوهیدرات ها، نیاز به این ویتامین ها در این دوران افزایش می یابد . 
 
• ویتامین B12: با دقت به نقش این ویتامین در عملکرد سیستم عصبی و تقسیم سلولی و خون سازی، نیاز به آن در دوران باردار ی افزایش می یابد . 
• اسید فولیک: در بارداری نیاز به اسید فولیک تا پنجاه % افزایش می یابد . 
• ویتامین C: نیاز به این ویتامین در دوران بارداری و شیردهی افزایش می یابد . 
•  ویتامین D: این ویتامین به جذب کلسیم و فسفر کمک می کند . 
• ویتامین E: این ویتامین نوعی آنتی اکسیدان است . 
 
مواد مغذی و نقش آنها در بدن
ویتامین A : قدرت دید چشم، رشد و نمو و حفاظت از پوست، رشد و نمو طبیعی بافت استخوان و دندان
منابع : جگر ،زرده تخمD: مرغ ، هویج ، جعفری
 
ویتامین D: رشد و نمو و حفظ بافتهای طبیعی دندان و استخوان، تنظیم سوخت وساز کلسیم و فسفر در بدن
منابع : جگر ، ماهی و زرده تخم مرغ
 
ویتامین E: حفظ سلامت پوست، پیشگیری از همولیز گلبولهای قرمز، به تاخیر انداختن پیری پوست 
منابع : شیر، انواع دانه های روغنی، انواع مغزها و سبزیجات با برگ تیره
 
ویتامین K: نقش اساسی در انعقاد خون 
منابع : جگر، انواع دانه ها ی روغنی، گوجه فرنگی، کلم و کاهو
 
روی : بهبود و التیام زخمها، شرکت در ساختمان انسولین، رشد و نمو بدن، شرکت در سوخت و ساز اسید های نوکلئیک 
منایع : جگر، گوشت، مرغ و ماهی و شیر و پنیر
 
امگا 3و6 : شرکت در تشکیل غشای سلولی، کاهش التهاب و کاهش تجمع پلاکتی 
منابع : انواع ماهیها، روغن ماهی، سویا، روغنهای گیاهی

این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :