این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :



تغذیه بعد از زایمان


زمان تقریبی مطالعه 6دقیقه
روزهای ابتدایی : 
روز اول پس از عمل نوشیدن مایعات رقیق توصیه می شود، شما می توانید از آب معمولی، چای کمرنگ، شیر بدون چربی، آبمیوه شیرین و شربت قند رقیق استفاده کنید . 
پس از عمل سزارین باید رژیم غذایی ساده و سبک را انتخاب کنید . آب گوشت یا آب ماهیچه تازه بدون چربی و صاف شده و یا سوپ تهیه شده از مخلوط گوشت تازه و کم چرب، حبوبات، غلات (گندم و جو) و سبزی به صورت صاف شده مناسب است . 
عصر روز دوم پس از عمل یک میان وعده نرم توصیه می شود مانند شیر برنج، فرنی، پوره سیب زمینی با شیر و کره، تخم مرغ عسلی یا آب پز شده، آبمیوه تازه و شیرین و سوپ رقیق . 
در چند روز اول پس از عمل از خوردن سبزی و میوه خام، سبوس غلات، پوسته حبوبات، غذاهای چرب و سرخ شده، ادویه ها و چاشنی تند و محرک خودداری نمایید . 
بهتر می باشد مرغ و یا گوشت را به صورت کباب مصرف کرده و سبزیجات به صورت پخته خورده شود . 
یبوست یکی از مشکلات رایج تازه مادرانی می باشد که زایمان سزارین داشته اند پس در صورت یبوست از روغن زیتون، آلوخشک و انجیرخشک خیس کرده استفاده شود و درواقع تلاش کنید آب به میزان کافی مصرف نمایید، به این دلیل که به رفع یبوست کمک می کند . 
 
محصولات لبنی کم چرب
چه ماست، چه شیر و یا هر محصول لبنی که ترجیح بدهید، نقش بسزایی در کیفیت شیر شما دارد . این محصولات دارای پروتئین و ویتامین‌های B و D می باشند . از طرفی منبع غنی کلسیم نیز می‌باشند که برای اسکلت بندی نوزاد شما ضروری است . از طرفی کلسیم مورد نیاز خودِ مادر شیرده نیز هست . حداقل ۳ سهم از لبنیات به صورتِ روزانه، برای مادر شیرده ضروری است . 
 
تخم مرغ :
 روز خود را با یک صبحانه دلچسب شروع کنید، تخم مرغ به شما کمک می کند تا قبل از آغاز فعالیت های روزمره خودتان مقدار قابل دقتی پروتئین دریافت کنید . 
البته فراموش نکنید زمانی می توانید از تمامی خواص تخم مرغ بهره مند شوید که زرده آن هم به طور کامل بخورید . نگران افزایش کلسترول خون نباشید، زیرا پس از زایمان تغییرات اساسی در هورمن های رخ می دهد که کلسترول به باز تنظیم آنها کمک شایانی می کند . 
 
غذاهای با گوارش آسان برای بعد از زایمان :
مادران باید مواظب باشند که غذاهای نفاخ یا غذاهایی که موجب یبوست میشوند نخورند . از نوشیدنی های گازدار و غذاهای سرخ شده دوری کنند . سوپ های گرم به راحتی هضم میشوند و مقوی هم می باشند . ماست و پنیر محلی هم مناسب هست . ماست تعادل باکتریایی بدن شما را بعد از سزارین بازیابی میکند . هنگامی که درد ناشی از دفع، از بین برود یعنی سیستم گوارشی شما ریکاوری شده که میتوانید به رژیم غذایی عادیتان برگردید . 
 
غلات کامل :
بعد از یک شب بی‌خوابی برای مادر شیرده، یک صبحانه تهیه شده از غلات کامل تمام انرژی از دست رفته در شب قبل را به او بر می‌گرداند . غلات را با شیر گرم و تمشک مخلوط کنید تا برای خود یک صبحانه ایده آل تهیه کنید . 
موقع صرف غذا حتما در جایی با آرامش بنشینید و غذا بخورید زیرا ایستاده غذا خوردن علاوه بر اینکه موجب می‌‌شود احساس کنید یک وعده غذایی دریافت نکرده اید، موجب خستگی شما شده و یا حتی ممکن می باشد موجب بیش‌خوری شود . علاوه براین سبب می‌‌شود مواد غذایی به خوبی هضم نشوند
 
استفاده از اغذیه ی با طبع گرم:
اغذیه ی گرم باعث به تعادل رسیدن بدن مادر می شود اما نباید به صورت افراط و یا تفریط باشد:
کاچی: اگر از مادربزرگ ها سوال کنید در گذشته غذای بعد از زایمان حتما کاچی بود و به زائو تا مدت ها کاچی می دادند . این غذا موجب تعادل بدن و جلوگیری از سرما بیش از حد میشود . 
خرما: غذایی که نه تنها بعد از زایمان بلکه در دوران بارداری نیز بسیار به خوردن آن توصیه می شود و موجب جلوگیری از سردی بدن می شود . 
سه شیره : سه شیره (یعنی ترکیب مساوی از سه شیره خرما، انگور و توت) علاوه بر خون سازی برای شما، طبع شما رو هم گرم می کند و برای غذای بعد از زایمان خیلی پیشنهاد خوبی محسوب میشود . 
ارده شیره : ارده شیره به نوعی فست فود طب سنتی محسوب میشود، این غذا فوق العاده می باشد و می تواند گرمای مطبوعی را به شما هدیه کند . 
 
کمپوت : 
چون دو سه روز بعد از زایمان نمی شود که از میوه ها به صورت خام استفاده کرد پس بهتر می باشد به صورت آب گرفته یا کمپوت استفاده شود . 
بعد از سزارین کمپوت گلابی بخورید . وجود عنصر بور در گلابی موجب بالا رفتن جذب کلسیم و در نتیجه باعث جلوگیری از پوکی استخوان می شود . از آنجایی که این میوه دارای فیبر و آب بالایی است، بنابراین برای رفع یبوست بعد از زایمان، مفید است . با خوردن ۱ تا ۲ عدد گلابی در روز و نوشیدن یک لیوان آب ولرم، خاصیت ملین آن قوی‌تر می شود . 
ویتامین C روند بهبودی را سریعتر میکند و با عفونت ها مقابله میکند
 
آناناس:
آناناس شامل آنزیم شگفت‌انگیزی به نام بروملین می باشد که اثرات حیرت‌انگیزی در حفظ سلامت بدن ایجاد می‌کند . این آنزیم به گونه‌ای ناباورانه اقدام به سرعت بخشیدن به بهبودی و بازسازی سلول‌های صدمه دیده‌ی بدن کرده و زخم‌ها و جراحات وارده به بافت‌های بدن را ترمیم می‌کند . محققان بر این باورند از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بروملین، افزایش جریان خون در قسمت آسیب‌دیده می باشد که نقش بسزایی در سرعت بهبود منطقه‌ی صدمه دیده ایفا خواهد کرد . درواقع این آنزیم از جمع شدن خون در بخش‌هایی از بدن که دچار سیاهی و کبودی شده‌ است، ممانعت می‌کند . در زنان که عمل زایمان را انجام داده اند برای آنکه زخم ها سریع تر بهبود پیدا کنند استفاده از آناناس مفید می باشد . 
 
ماهی سالمون :
یک اونس ماهی سالمون شامل ۱۹ گرم پروتئین است، بنابراین می تواند انتخابی عالی برای وعده ناهار شما باشد . چربی ها و پروتئین موجود در این ماهی به شما کمک می کند تا ضمن متعادل نگه داشتن قند خونتان احساس رضایت بیشتری داشته باشید . 
 
مواد غذایی شامل ویتامین C :
ویتامین C روند بهبودی را سریعتر میکند و با عفونت ها مقابله میکند . طبیعت آنتی اکسیدانی ویتامین C به بهبود بافت بدن کمک میکند . شما می توانید میوه ها و سبزیجات مثل پرتقال و هندوانه و انبه و توت فرنگی و گریپ فروت و گوجه و بروکلی را در سبد غذایی تان قرار دهید . مقدار مناسب روزانه برای زنان شیرده بین 14 تا 18 سال، 1هشتاد 0 میلی گرم و برای زنان بزرگتر از 19 سال بیست 00 میلی گرم هست . 

این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :



روزهای ابتدایی :  روز اول پس از عمل نوشیدن مایعات رقیق توصیه می شود، شما می توانید از آب معمولی، چای کمرنگ، شیر بدون چربی، آبمیوه شیرین و شربت قند رقیق استفاده کنید