این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :



آیا رژیم غذایی شما هم موثر نیست؟


زمان تقریبی مطالعه 6دقیقه
آیا از دست رژیم‌های غذایی گوناگون‌ خسته شده‌اید ؟ اگر خوردن مداوم آب، حذف کامل کربوهیدرات‌ها یا چربی‌ها و امثال اینها شما را خسته کرده است و مراجعه به متخصصین تغذیه متفاوت  نتوانسته به کاهش وزن اتان کمک کند،احتمالا راه‌هایی که در این مطلب معرفی می‌کنیم، شما را به خواسته‌تان نزدیک خواهد کرد ، چرا که با روشهایی ساده هم می شود از اضافه‌ وزن‌تان رهاشوید .
 
بخش اول : کارهایی که می توانید انجام دهید !
بخوابید و لاغر شوید
محققان دانشگاه میشیگان در بررسی‌های خود نشان دادند خوابیدن برای کاهش وزن مفید است . به گفته آنها، تنها یک ساعت خواب اضافی در شب به مدت یک سال در فردی که روزانه 2پنجاه 0 کالری مصرف کرده موجب کاهش وزن شش کیلوگرمی می‌شود . این مساله 6 درصد کاهش کالری ناشی از مصرف بی‌رویه مواد غذایی را به همراه دارد و در واقع خواب، جایگزین فعالیت‌های اضافی می‌شود . در این میان، بی‌خوابی اشتها را بالا می‌برد و موجب زیاده‌روی در غذاخوردن می‌شود . 
 
در انتخاب لیوان توجه کنید
اگر قصد لاغرشدن دارید، برای نوشیدن آبمیوه به جای لیوان کوتاه و دهان‌گشاد از لیوانی بلند و باریک استفاده کنید . این کار 25 تا سی درصد مقدار نوشیدنی مصرفی را کاهش می‌دهد . 
 
حرکات یوگا و کم‌خوری
مطالعاتی که در انجمن دیابت آمریکا انجام شده نشان می‌دهد زنانی که حرکات یوگا انجام می‌دهند در کاهش وزن موفق‌ترند . محققان معتقدند یوگا هوشیاری افراد را بالاتر می‌برد و در نتیجه به بدن خود دقت بیشتری دارند و مراقب غذاخوردن خود هستند و راحت‌تر می‌توانند به کم‌خوری روی بیاورند . 
 
سریع غذا نخورید
متخصصان تغذیه همیشه توصیه می‌کنند همه باید سرعت غذاخوردن خود را کنترل و بین لقمه‌های غذا مکث کنند . برای عادت به این کار بهتر می باشد بین هر لقمه‌ای که می‌خوریم قاشق و چنگال را کنار ظرف غذا قرار بدهیم و مراحل جویدن غذا را کامل انجام بدهیم و سپس لقمه بعد را به دهان بگذاریم . 
 
ظرف کوچک انتخاب کنید
مطالعات بیانگر آن می باشد که ظروف بزرگ‌تر موجب می‌شود افراد غذای بیشتری بخورند، بنابراین محققان بر این باورند که انتخاب ظروف کوچک‌تر به کاهش وزن بیشتر کمک می‌کند . بهترین گزینه، قرار دادن بشقاب سالاد به عنوان بشقاب غذاخوری است . از این طریق می‌توانید بین ده 0 تا بیست 0 کالری در روز ذخیره کنید که موجب کاهش وزن پنج تا ده کیلوگرم در سال می‌شود . 
 
حجم غذای در اختیار شما
کسانی که لاغر هستند کنترل خوبی روی مقدار غذای مصرفی خود دارند و همیشه تعادل را در میزان مواد خوراکی رعایت می‌کنند . برداشتن ظرف سرو غذا یا دیس برنج از سر میز هنگام غذاخوردن به شما کمک می‌کند تا فقط به مقدار غذای داخل بشقاب اکتفا و از پرخوری خودداری کنید . 
 
قانون هشتاد به بیست 
ساکنان اوکیناوای ژاپن قانونی دارند که معمولا طبق آن عمل می‌کنند به طوری که هنگامی هشتاد درصد احساس سیری می‌کنند دست از خوردن می‌کشند، اما در مقابل، آمریکایی‌ها تا جایی که بتوانند غذا می‌خورند . ژاپنی‌ها ظرف غذا را بیست درصد کمتر پر می‌کنند . این امر به کم خوردن و به مرور کاهش وزن کمک می‌کند . 
 
باید و نباید های خوردنی ها : 
چای سبز در اولویت
یافته‌ها حاکی از آن می باشد که چای سبز سوخت‌وساز بدن را تقویت می‌کند و از طریق مواد شیمیایی موجود، موجب تشدید روند کاهش وزن می‌شود . در واقع، چای سبز یک نوشیدنی سالم همراه با کالری اندک می باشد که متخصصان تغذیه همواره به افرادی که قصد لاغری دارند، توصیه می‌کنند . 
 
غذاهای خانگی
اغلب افرادی که در کاهش وزن موفق‌تر بوده‌اند، بیشتر از غذاهای خانگی استفاده کرده‌اند . حجم و چربی غذاهای خانگی معمولا بیشتر تحت کنترل افراد می باشد و از این رو افراد در کاهش وزن موفق‌تر عمل می‌کنند . 
 
سس گوجه‌فرنگی جایگزینی مناسب
اگر هنگام صرف سالاد و پیتزا علاقه‌مند به ریختن سس مایونز روی آن هستید، بهتر می باشد کمی سلیقه خود را تغییر دهید و از سس گوجه‌فرنگی استفاده کنید . سس گوجه کالری و چربی کمتری نسبت به سس سفید دارد و برای افرادی که تصمیم دارند لاغر شوند مناسب‌ترین گزینه به شمار می‌رود . 
 
سوزاندن کالری روزانه
حتی اگر تغییری در عادات غذایی خود ایجاد نمی‌کنید، می‌توانید با انجام برخی راهکارها روزانه صد کالری بسوزانید تا از این طریق بتوانید سالانه پنج کیلوگرم وزن کم کنید . البته مقدار کالری از دست رفته به وزن فرد و فعالیت‌های انجام‌شده بستگی دارد . با بیست دقیقه راه‌رفتن، سی دقیقه کار خانه و ده دقیقه آهسته دویدن می‌توانید در روز ده 0 کالری از دست دهید . مطمئن باشید با همین تغییرات کوچک و بظاهر پیش‌پا افتاده می‌توانید در مدتی نه‌چندان طولانی به طور قابل دقتی وزن کم کنید . 
 
تا می‌توانید سبزی بخورید
به جای این‌که تنها یک وعده از غذا همراه سبزی میل شود، بهتر می باشد انواعی از سبزیجات به طور مداوم با غذا خورده شود . شاید تصور کنید این کار موجب پرخوری می‌شود ولی در واقع، مصرف انواع سبزیجات در وعده‌های گوناگون‌ غذایی کاهش وزن را موثرتر می‌کند . سبزیجات شامل آب و فیبر هستند و در نتیجه با کالری کمی که دارند زودتر احساس سیری در شما ایجاد می‌کنند . نکته‌ای که حین مصرف سبزیجات باید رعایت کرد، اضافه‌نکردن سس‌های چرب به این ترکیب سالم است . از ترکیب ماست و آبلیمو به‌عنوان جایگزین لذیذی برای سس‌های مایونز استفاده کنید . 
 
سوپ، پیش‌غذایی سالم
سوپ گزینه بی‌نظیری می باشد که هم پیش‌غذای معروفی می باشد و هم خود غذایی کامل به شمار می‌رود . خوردن مقداری سوپ گوشت و سبزیجات قبل از آغاز غذا حجم خوراک شما را کاهش می‌دهد و به احساس سیری کمک می‌کند . سوپ خامه‌ای به دلیل چربی زیادی که دارد برای افراد چاق که قصد کاهش وزن دارند، توصیه نمی‌شود . 
 
حبوبات پای ثابت غذاها
مصرف غلات کامل در رژیم غذایی یکی از راهکارهای کاهش وزن محسوب می‌شود . غلات کامل برنج قهوه‌ای، جو و گندم را حاوی می‌شود . کربوهیدرات‌های سالم در بسیاری از فرآورده‌های غذایی مانند خمیر پیتزا، کلوچه و ماکارونی یافت می‌شود . 
 
پیتزای سبزیجات
عده‌ای فکر می‌کنند خوردن پیتزا با رژیم غذایی سالم مغایر است، ولی خوشحال باشید، چون حتی شمایی هم که به اضافه‌وزن و چاقی مبتلایید می‌توانید لذت خوردن پیتزا را بارها تجربه کنید . استفاده از انواع سبزیجات به جای گوشت در پیتزا در هر وعده حدود صد کالری جایگزین می‌کند . یکی از ترکیبات اصلی پیتزا که باید خیلی با احتیاط مصرف شود، پنیر پیتزاست . افراد بهتر می باشد از مقدار پنیر کمتر و نیز پنیر پیتزای کم‌چرب استفاده کنند . خمیر نازک‌تر و تهیه‌شده از گندم کامل از دیگر گزینه‌هایی می باشد که می‌توان در تهیه پیتزای سالم مد نظر قرار داد . 
 
نوشیدنی‌های شیرین ممنوع
اگر قصد لاغری دارید، مصرف نوشابه را فراموش کنید . با این کار مانع جذب ده قاشق چای‌خوری شکر در بدن‌تان شده‌اید . آب، آبمیوه طبیعی یا افزودن عرق نعنا به آب بهترین جایگزین برای نوشابه به شمار می‌رود . محققان بر این باورند شکر مایعی که در نوشابه و سایر خوراکی‌های شیرین وجود دارد، مانع ارسال پیام سیری به مغز می‌شود و فرد همچنان به غذاخوردن ادامه می‌دهد . افرادی که عادت به مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین دارند طی چهار هفته حدود یک کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند . 

این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :



آیا از دست رژیم‌های غذایی گوناگون‌ خسته شده‌اید ؟ اگر خوردن مداوم آب، حذف کامل کربوهیدرات‌ها یا چربی‌ها و امثال اینها شما را خسته کرده است و مراجعه به مت